149. Czerwona królowa

Znalezione obrazy dla zapytania czerwona królowa– Mare Molly Barrow, urodzona siedemnastego listopada 302 roku Nowej Ery, córka Daniela i Ruth Barrowów – recytuje z pamięci Tyberiasz, streszczając moje życie. – Nie masz zawodu i w dniu następnych urodzin masz wstąpić do wojska. Chodzisz do szkoły nieregularnie, osiągasz słabe wyniki i masz na swoim koncie wykroczenia, za które w większości miast trafiłabyś do więzienia. Kradzieże, przemyt, stawianie oporu podczas aresztowania to zaledwie początek listy. Ogólnie rzecz biorąc, jesteś biedna, nieokrzesana, niemoralna, mało inteligentna, zgorzkniała, uparta i przynosisz hańbę swojej wiosce i królestwu. […]
– A mimo to jest w tobie coś więcej. – Król wstaje, ja zaś przyglądam się z bliska jego koronie. Jej końce są nieprzeciętnie ostre. Jak sztylety. –  Coś, czego nie mogę pojąć. Jesteś jednocześnie Czerwoną i Srebrną. Ta osobliwość pociąga za sobą potworne konsekwencje, których nie jesteś w stanie zrozumieć. Co zatem mam z tobą począć?

Tytuł: Czerwona królowa
Tytuł oryginału: Red Queen
Autor: Victoria Aveyard
Wydawnictwo: Moondrive
Cykl: Czerwona królowa
Tom: I
Tłumacz: Adriana Sokołowska-Ostapko

Świat jest podzielony w Nowej Erze na Srebrnych i Czerwonych. Osoby, w których płynie srebrna krew, mają nadnaturalne zdolności. Czerwona krew zapewnia jedynie podłe życie pod rządami Srebrnych. Młoda dziewczyna Mary Barrow należy do tej drugiej grupy. Żyje z rodziną w rozpadającym się domu, a utrzymuje się z kradzieży. Niedługo jednak czeka ją wstąpienie do wojska, które wiążę się w większości przypadków ze śmiercią na polu bitwy. Jednakże nieoczekiwanie zdarzenia powodują, że dziewczyna odkrywa w sobie dar. Dar teoretycznie zarezerwowany jedynie dla srebrnych. Pół-czerwona, pół-srebrna musi stawić czoła wrogom, intrygom i własnej naturze.

" Taka jest nasza natura - powiedział Julian. - Niszczymy. To cecha charakterystyczna ludzkiego rodzaju. Niezależnie od koloru krwi, zawsze upadamy. "

Bardzo długo sięgałam po tą powieść. Nie zachęcały mnie do tego kiepskie opinie przyjaciółki, jak i brak czasu na dłuższą historię. W końcu z mieszanymi uczuciami rozpoczęłam przygodę z "Czerwoną królową". Moje obawy na temat tej książki, powoli znikały podczas poznawania stopniowo historii. Jednakże nie jest to wcale odkrywcza, ani bardzo oryginalna opowieść.
Na pierwszy rzut oka widać, że autorka zmieszała kilka motywów z innych powieści, podobnego typu. Dodając od siebie kilka nowych rozwiązań lub sytuacji stworzyła dobrą młodzieżówkę, która jest na średnim poziomie. Jednak nie zrozumcie mnie źle, gdyż "Czerwona królowa", pomimo tego, iż nie jest odkrywczą książką wciąga od pierwszego rozdziału i bardzo przyjemnie poznaje się historię Mary. Nadaje się idealnie dla osób, które lubią utarte schematy lub szukają lekkiej, aczkolwiek intrygującej lektury.

Do tej pory trudno jest mi ocenić Mary. Z jednej strony jest dziewczyną o silnej osobowości, która uparcie dąży do celu. Jednak nie raz zachowuje się irracjonalnie i swoim zachowaniem potrafiłaby zdenerwować nawet najbardziej opanowane osoby. Irytowała mnie ta huśtawka osobowości głównej bohaterki.
Jednakże męskie grono postaci bardziej przypadło mi do gustu. Autorka wykreowała trójkę intrygujących bohaterów, których łączyła jedna cecha. Mianowicie dążyli oni do wyznaczonych przez siebie celów. Oprócz tego byli zupełnie różni od siebie i nie mogę się doczekać, by poznać dalszy ich los.

"Każdy może zdradzić każdego."

W cała książka zawiera w sobie wiele zwrotów akcji, intryg oraz tajemnic. Jednak brakowało mi przedstawienie świata przez autorkę. Czytelnik otrzymuje jedynie powierzchowne wyjaśnienia historii Nowej Ery lub toczącej się wojny. Jest to dla mnie wielki minus, gdyż z pewnością powieścią zyskałaby więcej dzięki temu.
Pisarka za to bardzo zadbała o opisy miejsc i o wiele zwrotów akcji. Z pewnością nie raz można zdziwić się rozwiązaniem pewnych sytuacji, jak i samym zakończeniem książki, które bardzo pozytywnie zaskakuje.
Za wielki plus uznaję sieć intryg, które stworzyła autorka. Z początku nie byłam pewna, czy autorka wywiąże się ze zdania z książki, że nie można nikomu ufać. Jednak zrobiłam to perfekcyjnie i nie można się spodziewać skąd przyjdzie cios od wroga. Przez cały czas pisarka trzyma w niepewności czytelnika, jednocześnie dbając by nic nie było pewne, a na rozwiązanie trzeba czekać, aż do ostatniej strony.

"Czerwona królowa" jest dobra oraz wciągającą lekturą. Jednak brak w niej oryginalności i czuć klimaty z innych powieści podobnych do niej. Pomimo wszystko jestem ciekawa kolejnych części. Mam nadzieję, że równie mocno mnie zaskoczą jak pierwszy tom.

Moja ocena
8-/10

Czerwona królowa | Szklany miecz | Królewska klatka

11 komentarzy :

  1. Mnie osobiscie ta książka po prostu bawiła brakiem logiki ;P Te intrygi i te postacie były często bardzo irracjonalne XD

    OdpowiedzUsuń
  2. Był taki czas, że w blogosferze aż roiło się od tej książki. Ludzie ją albo zachwalali, albo krytykowali, mimo to chciałabym sobie wyrobić własne zdanie. Moja przyjaciółka ma tę książkę, więc chyba ją sobie pożyczę, gdy będę miała trochę czasu.
    PS Bardzo ładny wygląd bloga, jest tu tak ślicznie i przejrzyście!
    Pozdrawiam, Książkowy zakątek

    OdpowiedzUsuń
  3. Od dawna miałam ochotę na "Czerwoną królową" i pomimo wspomnianych minus z pewnością ją przeczytam. Bardzo mnie zaintrygowała ta opowieść, wydaje mi się, że może się bardzo wyróżnić na tle innych moich lektur.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam ją dość dawno temu, ale z tego co pamiętam to dość typowa młodzieżówka. Dobrze się ją czyta, ale nic specjalnego do naszego życia nie wnosi. Mimo wszystko oczekuję Królewskiej Klatki. Ciekawe jak to wszystko się skończy.


    Pozdrawiam,
    Magda z Dwie strony książek

    OdpowiedzUsuń
  5. Mnie zakończenie w ogóle nie zaskoczyło, co uważam za największy minus tej książki. Mogłam przeboleć liczne nawiązania i szablonowość, ale przewidywalność to największy grzech. Postać Mavena była tragiczna. NA pewno nie sięgnę po kolejne tomy.
    Pozdrawiam :)
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo mi się podobała, bo była oryginalna jak dla mnie. Brakowało mi tylko trochę wątków romantycznych, były zbyt subtelne.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo mnie ta seria intryguje :D Opinie zbiera różne, ale mnie to jakoś nie zniechęca ;P

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń
  8. Zastanawiam się nad tą książką, ale razi mnie ten brak oryginalności.

    OdpowiedzUsuń
  9. Będę musiała w końcu po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie, uda mi się w końcu po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Potwierdzam, "Czerwona Królowa" jest naprawdę wciągająca. Mimo to posiada sporo wad, a wśród nich chyba dwa grzechy numer jeden: schematyczność i irytująca główna bohaterka. No cóż, ale to w sumie "normalne" u młodzieżówek. xD Książka w sumie spodobała mi się, ale nie zajmuje szczególnego miejsca w mojej głowie.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku! Jeżeli dotarłeś tak daleko, pozostaw po sobie jakiś ślad. Będzie nam niezmiernie miło, czytając Twoją opinie.
Oprócz tego zachęcamy do pozostawiania linków do swoich blogów. Z pewnością Cię odwiedzimy! :)

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka